torsdag, juli 28, 2011

Fra den tidlige morgen var der ellers lagt op til endnu en dag i den regnvåde trædemølle.
Med tæt skydække og småregn, var jeg ikke længe om at finde regntøjet frem og var indstillet på endnu en træg og fugtig arbejdsdag. Men så skete miraklet! Allerede i løbet af formiddagen fik solen magt over skyerne og en opklaring kom ret hurtigt, og hermed blev det en ren fornøjelse at gå udendørs at arbejde :)
Men sol og skyfri himmel betød også et kald fra vildmarken. Det var næsten i en slags panik, jeg bad om fri til vores eftermiddagspause, for hvis nu det gode vejr kun blev her i dag, skulle det udnyttes til en tur i fjeldet. Jeg er jo på vej hjem til DK om tre dage!
Jeg var lynhurtigt i vandretøjet og valgte en fin og meget direkte tur til et af de bedste udsigtspunkter over Ikka Fjorden. Fra en fremskudt klipperyg har man nemlig et flot kig ud af fjorden og fjeldvæggene på begge sider, men også bagud over fjordbunden og videre op i Den Forkerte Kløft og til fjeldene overfor.


På turen viste det sig at højsommeren også er nået op i højden. Den flotte grønlandsk blåklokke (HER) blomstrer både højt og lavt, selv på de højeste toppe finder man dem mellem klipper og sten, og ses med sin blå farve på lang afstand. Utroligt at denne sart udseende blomst kan leve så udsatte steder......
Det samme kan man faktisk også tænke om arktisk perlemorfugl (HER), en sommerfugl jeg kun møder oppe i højfjeldet. Den så jeg også flagre omkring flere steder.
Moskusokser så jeg en del af. De har samlet sig i små familieflokke og opholder sig især omkring de fugtige grønne pletter rundt omkring i fjeldet, hvor der både er mad og drikke. De er kommet i sommertøjet og har smidt det uldne undertøj i pilebuskene i løbet af forsommeren, og bærer nu kun en flot mørkebrun pels ;)
Jo, det blev en dejlig dag og det var tiltrængt med en tur i fjeldet. Til aften er det stadig flot vejr; tør man håbe på en dag mere af samme slags i morgen? ;)

I løbet af natten anløb Aqqaluk Ittuk fra Royal Arctic Line og lå klar til at losse og laste i morges.
En stribe af de små røde containere blev hastigt sat i land og skibet tog videre ud på kysten. Dalshoppen har i Ugeorientering annonceret nye varer med skibet, så nu skal der bare pakkes ud og sættes på hylderne. Jeg smutter nok lige ned og kigger i morgen :)