lørdag, juli 09, 2011

Tre moskusokser med "Brudesløret" i baggrunden. Vandfaldet som kan høres langt omkring på stille dage, sørger for en stor del af det vand som løber i Lakseelven, hvor jeg var inde og gå på opdagelse i dag.
Målet var at få lavet nogle videooptagelser af okserne i de fine omgivelser omkring elven, men de mange dyr der plejer at opholde sig inde i dalen var ikke "hjemme". Man kan ellers være heldig at se større familieflokke gå omkring derinde, men flere end de tre dyr samlet og nogle enkelte singler, så jeg ikke....

Omsider fik jeg set noget til rævefamilien ude i den store hule.
Ved tidligere besøg har jeg kun hørt lyde nede fra gangene, men ingen var at se udenfor. Denne gang var jeg heldig at se to unger tumle rundt ude på klipperne; så optaget af deres leg, at jeg kunne komme ganske nær og kigge på :)
Som altid sad en af forældrene og holdt øje med mig! Først da jeg blev for urolig på grund af myggenes plagsomme stik, tog den ingen chancer og fik ungerne sendt ned i sikkerhed med høje bjæf, mens den selv blev oppe for at holde øje med mig.
Den gode stemning var brudt, og jeg kunne ligeså godt gå videre igen.
Videoklip med den omsorgsfulde forælder : HER.

Vejen hjem gik via det yderste af Laksepynten, hvor jeg brugte lidt tid på at fiske. Enkelte små-ørreder fulgte med blinket, men ingen ville med en tur ovenvande ;)
Herude kunne man også se over på det store stykke is, som lå ved stationen forrige weekend. Det forsvandt jo natten til mandag, med god hjælp fra den kraftige sydøsten vind, og gik rundt om Laksepynten og ind i den yderste del af Laksebunden. Her blev det kilet fast mellem nogle klippeskær der stikker op lidt fra land, og først nu hvor vinden er faldet til ro, kan det fortsætte sejlturen mod sin undergang her i fjorden, eller måske endda udenskærs, hvor det oprindelig kom fra........
Dagens rute :


Lidt blandede foto's : HER.