søndag, juli 31, 2011

Første rejsedag, og et sidste kig ud af mit vindue..........
Efter planen skulle jeg ud herfra med helikopter sidst på eftermiddagen, og kunne dermed se frem til en lang og ret ubrugelig dag, hvor tiden blot ville gå med at vente, da alle mine ejendele er blevet pakket ned.
Men heldigvis er det altid ret nemt at bytte en plads på helikopteren med en "færgebillet" ;) De fleste vil helst flyve ud, og det gjaldt altså også en fra Grønlands Kommando, som jeg fik lavet en aftale med. Og da jeg gerne vil sejle, ja, så er alle glade :)
Mit ønske om et bytte ligger i at det er en dagssejlads. Jeg håber selvfølgelig på godt vejr og meget gerne en del is og kigge på undervejs, så skulle det gerne blive en god turisttur.
Vi skal sejle med Tulugaq, det mindste og ældste af inspektionsskibene. En rigtig gyngehest, hvis havet er uroligt....... Vi må se hvordan det går; om min byttehandel var en god idé eller ej, for mens jeg skriver dette, er der endnu et par timer til afgang, og et tæt skydække ser ud til at komme nærmere ude fra vest!
Vi sejler herfra klokken otte her til morgen og kan se frem til tolv timers sejlads, inden vi når Narsarsuaq, hvor vi overnatter på hotel.

Er nået frem til hotellet efter en fjorten timers sejltur!
Afgangen fra Grønnedal foregik i det dejligste solskin, men ikke længe efter, kom vi ud i et trist og tungt skydække, der lå over kysten, og som først gik i delvis opløsning da vi var nået et stykke ind i de store fjorde ved Narsaq. Nærmest som vanligt var der en del vind ude i Kobbermine Bugt, men den kom fra sydøst og vi undgik de store oceandønninger som ellers kan give en solid gyngetur. Der blev ikke vippet mere end alle kunne holde det ud :) Derefter gik turen indenskærs og her var der ikke noget at mærke.
Midtvejs på indenskærsruten omkring Qassimiut begyndte der at dukke en del is op, med enkelte meget store stykker, der var på størrelse med hele fem etages beboelsesejendomme. Flot!
Den kølige vind slap sit greb om os, da vi gik ind mod Narsaq, og enkelte perioder med sol gav landskabet lidt tiltrængt farve. I de sidste timer mod Narsarsuaq sejlede vi i et stemningsfuldt aftenlys og ankom da det var næsten mørkt omkring klokken 22.
Ekstra fotos : HER. Videoklip : HER.